Yleisiä kysymyksiä G Suitea harkittaessa

Oletko jo G Suite ‑asiakas? Siirry tukisivulle.

Suodata luokan mukaan
    • Näytä lisää
    • Näytä vähemmän

Esittely

  • Mitä eroa on G Suitella ja Googlen ilmaisilla sovelluksilla?

    G Suiten yhteydessä saat useita yritystason palveluja, jotka eivät sisälly Googlen ilmaisiin kuluttajasovelluksiin. Näihin palveluihin kuuluvat seuraavat: omavalintainen yrityksen sähköpostiosoite @omayritys, kaksinkertainen määrä pilvitallennustilaa Gmailissa ja Drivessa, ympärivuorokautinen puhelin- ja sähköpostituki joka päivä, yrityssähköpostin 99,9 prosentin valmiusaikatakuu, yhteensopivuus Microsoft Outlookin kanssa, tietoturvan lisäasetukset, kuten kaksivaiheinen todennus ja kertakirjautuminen sekä käyttäjätilien järjestelmänvalvonta.

  • Voinko ostaa yksittäisiä G Suite ‑sovelluksia?

    Et. Kun rekisteröidyt G Suiteen, saat käyttöösi joukon integroituja sovelluksia, jotka toimivat saumattomasti yhteen. Voit esimerkiksi vastaanottaa viestin Gmailissa ja muuntaa sen välittömästi kalenteritapahtumaksi. Kun kommentoit Docsissa, Sheetsissa tai Slidesissa, yhteiskäyttäjät saavat automaattisen sähköposti-ilmoituksen. Voit yhdellä klikkauksella käynnistää Hangouts-videokokouksen postilaatikosta tai kalenterista. Näiden työkalujen käyttäminen yhdessä parantaa tuottavuutta ja tarjoaa yrityksellesi parhaan vastineen rahalle. Voit kuitenkin ostaa paketin ja käyttää ainoastaan haluamiasi palveluja.

  • Voinko korvata nykyisen ohjelmistoni G Suitella?

    Monet asiakkaistamme ovat voineet luopua kokonaan aikaisemmista toimisto-ohjelmistaan, ja he käyttävät ainoastaan G Suitea tekstidokumenttien, laskentataulukoiden ja esitysten sekä muiden tiedostojen luomiseen. Voit käsitellä niitä reaaliajassa yhdessä muiden käyttäjien kanssa ja tallentaa ne pilveen Google Driveen. G Suiten sovellukset toimivat eri laitteissa. Perinteisistä työpöytäsovelluksista poiketen mitään ohjelmistoja ei tarvitse asentaa. G Suite on yhteensopiva muissa ohjelmissa, esimerkiksi Microsoft Officessa, luotujen tiedostojen kanssa.

Tuotteet

Gmail

  • Miten G Suiten Gmail eroaa ilmaisesta Gmailista?

    G Suiten Gmailin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa yrityksen oma sähköpostiosoite (@omayritys.fi), rajoittamaton määrä ryhmien sähköpostiosoitteita, 99,9 prosentin käyttöaikatakuu, kaksinkertainen määrä tallennustilaa henkilökohtaiseen Gmailiin verrattuna, ei mainoksia, ympärivuorokautinen tuki joka päivä ja G Suite Sync for Microsoft Outlook.

  • Voiko käyttäjällä olla useita sähköpostiosoitteita?

    Kyllä. Luomalla sähköpostialiaksia (esimerkiksi tuki@omayritys.fi) käyttäjä voi hyödyntää useita sähköpostiosoitteita. Voit lisätä jopa 30 sähköpostialiasta jokaiselle käyttäjälle.

  • Voinko siirtää nykyisen sähköpostini G Suiteen?

    Kyllä. G Suiten siirtotyökalujen avulla voit siirtää vanhat sähköpostisi vanhoista järjestelmistä, kuten Microsoft®- ja IBM® Notes® ‑järjestelmistä ja muista sähköpostijärjestelmistä. Lisätietoja työkaluista, joilla dataa voi siirtää G Suiteen, on sivulla Migrate your organization’s data to G Suite.

Kalenteri

  • Voinko luoda ryhmäkalenterin?

    Kyllä. Voit luoda kalenterin, jota kaikki organisaatiosi käyttäjät (tai tietyt käyttäjät) voivat käyttää. Voit esimerkiksi luoda ryhmäkalenterin tapahtumille, kuten tiimiläisten lomille ja säännöllisille palavereille.

  • Voinko siirtää ja synkronoida kaikki kalenterini?

    Kyllä. Kalentereiden siirtovaihtoehtoja on käytettävissä monissa eri kalenterityypeissä, mukaan lukien sekä Microsoft® että IBM®. Lisätietoja työkaluista, joilla dataa voi siirtää G Suiteen, on sivulla Migrate your organization’s data to G Suite. Jos haluat tietää, miten Microsoft Exchange ja Google Kalenteri toimivat yhdessä, tutustu Kalentereiden yhteensovitus ‑työkaluun. Lisätietoja Google Kalenterin ja IBM Notesin synkronoinnista on sivulla Options when migrating from IBM Notes.

  • Muistuttaako kalenteri tapahtumista?

    Kyllä. Oletuksena kalenteri näyttää ponnahdusmuistutuksen 10 minuuttia ennen tapahtumaa. Voit muuttaa muistutusaikoja kalenterin asetuksista.

Hangouts Meet

  • Voivatko ulkoiset osallistujat liittyä puheluun?

    Ehdottomasti. Itse asiassa voit jakaa saman linkin kaikille kokouksen osallistujille, minkä ansiosta saat kaikki tarvitsemasi henkilöt puheluun helposti.

  • Onko kokouksen sisältö turvassa?

    Kyllä. Kaikki Meetin video- ja äänisisällöt on salattu. Käyttäjät voivat liittyä turvallisesti, vaikka olisivat toimipaikan ulkopuolella.

  • Edellyttääkö puhelimella liittyminen kolmannen osapuolen palvelun käyttöä?

    Ei. G Suiten Enterprise‑versiolla voit sisällyttää puhelinnumeron ja PIN-koodin jokaiseen kokoukseen ilman lisämääritystä. Saat lisätietoja puhelimella liittymisen dokumentaatiosta.

Drive

  • Mitä tiedostotyyppejä voin lähettää Driveen?

    Voit lähettää minkä tahansa tyyppisen tiedoston Driveen ja muuntaa tietyt tiedostotyypit Googlen verkkopohjaisiin dokumenttimuotoihin (Docs, Sheets ja Slides).

  • Paljonko tallennustilaa Drive tarjoaa?

    Jokainen käyttäjä saa yhteensä 30 gigatavua tallennustilaa Driveen ja Gmailiin. Lisämaksusta saat rajattomasti tallennustilaa (tilit, joilla on vähemmän kuin 5 käyttäjää, saavat 1 teratavun käyttäjäkohtaista tallennustilaa). Saat lisätietoja tutustumalla G Suiten hinnoitteluun.

  • Miten G Suiten Drive eroaa ilmaisesta Drivesta?

    G Suiten Drive tarjoaa kaksinkertaisen määrän tallennustilaa, ympärivuorokautisen puhelin- ja sähköpostituen, jakamisen hallinnan ja tarkennetun raportoinnin. Lisämaksusta saat rajattomasti tallennustilaa (tilit, joilla on vähemmän kuin 5 käyttäjää, saavat 1 teratavun käyttäjäkohtaista tallennustilaa). Saat lisätietoja tutustumalla G Suiten hinnoitteluun.

Docs

  • Toimiiko Docs offline-tilassa?

    Kyllä. Tämä ominaisuus on käytettävissä Chrome-selaimessa. Jos et ole vielä kokeillut Chromea, testaa sitä nyt. Se on ilmainen ja helppo asentaa.

  • Voinko jakaa Docs-tiedostoja ulkoisesti?

    Kyllä. Voit muuttaa jokaisen dokumentin asetuksia ja antaa valitsemillesi henkilöille muokkaajan, katsojan tai kommentoijan käyttöoikeudet.

  • Voinko muuntaa nykyiset dokumenttini Docsiin?

    Kyllä. Voit muuntaa monia eri tiedostotyyppejä Docs-muotoon. Alkuperäinen tiedosto säilyy ennallaan.

Currents

  • Voinko määrittää, näkyvätkö julkiset Currents‑viestini profiilisivullani?

    Kyllä. Currents-asetusten avulla voit päättää, haluatko näyttää vai piilottaa Currents-viestit profiilissasi.

  • Miten käyttäjäprofiilien tietosuojaa ylläpidetään?

    Järjestelmänvalvojat voivat määrittää, että käyttäjäprofiilit eivät oletuksena näy julkisissa verkkohakutuloksissa. Käytössä on myös kattavat käyttäjähallinnan työkalut, joiden avulla useimpien profiilitietojen näkyvyyttä voi rajoittaa.

  • Voivatko tiimit pitää sosiaaliset keskustelut yksityisinä?

    Kyllä. Yksityiset yhteisöt tarjoavat lisäturvakerroksen, sillä ainoastaan organisaatioon kuuluvat käyttäjät voivat liittyä niihin. Vaikka kyse olisi esimerkiksi beta-vaiheen tuotteen suunnitelmista tai muistiinpanoista tiimillesi toimiston ulkopuolelta, julkaisemasi sisältö pysyy rajoitettuna organisaatioosi.

Hangouts Chat

  • Minulla on botti-idea. Miten pääsen alkuun?

    Voit tutustua lisämateriaaleihin kehittäjäsivulla.

  • Miten tämä vaikuttaa Hangoutsin vanhaan versioon eli siihen, joka on Gmailissani?

    Jotta Chat-kokemus olisi mahdollisimman saumaton, Hangoutsin vanhaa versiota voi edelleen käyttää. Se on yhteensopiva Hangouts Chatin kanssa.

  • Voinko aloittaa Chatin käytön heti?

    Jos olet G Suite ‑asiakas, Chat on sinulle maksuton. Voit aloittaa käytön heti klikkaamalla tästä.

Hangouts Meet ‑laitteisto

  • Paljonko Hangouts Meet ‑laitteistosarja maksaa? Mitkä ovat sen tekniset tiedot?

    Hangouts Meet ‑laitteistosarjan hinta on 2 499 €. Sarja sisältää seuraavat osat: ASUS Chromebox, kamera, ohjain ja kaiutinmikrofoni. Sarjan ja sen osien täydet tiedot ovat saatavilla tuotteen ominaisuuksissa.

  • Voiko laitteiston kanssa käyttää muita oheislaitteita?

    Hangouts Meet ‑laitteistoon sisältyy oheislaitesarja (esim. kamera ja kaiutinmikrofoni), joka on suunniteltu varmistamaan paras mahdollinen kokemus. Jos haluat käyttää muita oheislaitteita, tutustu Peripheral Qualification Program ‑ohjelman lisätietoihin.

  • Kuinka Hangouts Meet ‑laitteisto toimii Jamboardin kanssa?

    Jamboard mahdollistaa luovan yhteistyön myös silloin, kun tiimin jäsenet ovat eri puolilla maailmaa. Suoratoista Jam parilla napautuksella Hangoutiin, jotta kaikki osallistujat näkevät ideoiden heräävän henkiin ja voivat osallistua niiden kehittelyyn Jamboard-sovelluksen kautta.

Sheets

  • Mitä kaavoja Sheets tukee?

    Sheets tukee solukaavoja, joita käytetään useimmissa tietokoneella käytettävissä laskentataulukko-ohjelmissa. Näiden kaavojen avulla voit luoda funktioita, jotka muokkaavat tietoja ja laskevat merkkijonoja ja lukuja.

  • Voinko käyttää pikanäppäimiä Sheetsissa?

    Kyllä. Sheetsissa on käytettävissä useita pikanäppäimiä ja ne ovat aina käytössä. Ne ovat todennäköisesti samankaltaisia kuin monet aiemmin käyttämäsi pikanäppäimet.

  • Voinko muuntaa muita laskentataulukoita Sheetsiin?

    Kyllä. Voit muuttaa monia eri tiedostotyyppejä Sheetsin muotoon. Alkuperäinen tiedosto säilyy ennallaan.

Forms

  • Edellyttääkö lomakkeeseen vastaaminen G Suite ‑tiliä?

    Ei. Kuka tahansa voi vastata Formsissa.

  • Voinko pitää lomakkeen yksityisenä ja vain yritykseni käytössä?

    Kyllä. Formsin jakoasetusten avulla voit helposti määrittää, kuka voi tarkastella ja muokata lomakkeita.

  • Pystyykö Forms käsittelemään suuren määrän vastauksia?

    Kyllä. Forms pystyy käsittelemään yhtä paljon tietoa kuin Sheets. Tällä hetkellä Sheets pystyy käsittelemään kaksi miljoonaa solua tietoa – ja se on paljon.

Slides

  • Mitä ominaisuuksia Slides tarjoaa?

    Voit esimerkiksi piirtää kaavioita ja kuvaajia, lisätä kohteita ja muotoja, muotoilla tekstejä ja kuvia sekä ottaa animaatiot käyttöön.

  • Voinko muuntaa muut esitykset Slides-muotoon?

    Kyllä. Voit muuntaa monia eri tiedostotyyppejä Slides-muotoon. Alkuperäinen tiedosto säilyy ennallaan.

  • Miten yhtäaikainen muokkaus toimii?

    Yhtäaikainen muokkaus tarkoittaa, että usea ihminen voi käsitellä samaa diaa samaan aikaan. Jakoasetusten avulla voit määrittää, kuka voi tarkastella ja muokata diaa, ja muutoshistorian avulla voit palata aikaisempiin versioihin.

Sites

  • Voivatko ulkopuoliset henkilöt käydä yrityksen sivustolla?

    Kyllä. Yrityksen ulkopuoliset henkilöt voivat käydä sivustollasi, eivätkä he tarvitse siihen G Suite ‑tiliä. Voit rajoittaa käyttöoikeuksia jakoasetusten avulla.

  • Voinko edelleen käyttää Sitesin edellistä versiota?

    Sites toimii jatkossakin häiriöttä, vaikka yrityksesi käytössä olisi jokin sen edellisistä versioista. Voit jatkaa Sites-sivustosi muokkaamista ja jakamista kuten ennenkin.

  • Voinko ostaa verkkotunnuksen Googlen kautta?

    Google voi auttaa verkkotunnuksen ostamisessa verkkotunnusten rekisteröintipalveluja tarjoavien kumppaneidensa kautta. Valitse rekisteröitymisen yhteydessä Osta uusi verkkotunnus. Tämän jälkeen voit opastetusti ottaa G Suiten käyttöön uudessa verkkotunnuksessasi.

App Maker

  • Miten aloitan App Makerin käytön?

    Tutustu kehittäjille tarkoitettuun dokumentaatioon ja aloitusohjeisiin tästä.

  • Voinko käyttää App Makeria, jos olen EDU-asiakas?

    Kyllä voit. Järjestelmänvalvojasi voi ottaa sen käyttöön kaikille käyttäjille hallintakonsolista.

  • Millaista tukea App Makerin käyttöä varten on saatavilla?

    App Makerin palvelutasosopimusten mukainen tekninen tuki on käytettävissä joka päivä kellon ympäri. Lue lisää täältä.

Hallintakonsoli

  • Miten kirjaudun hallintakonsoliin?

    Voit käyttää Google-hallintaa osoitteessa admin.google.com. Kirjaudu sisään antamalla sähköpostiosoitteesi ja salasanasi ja konsoli tulee näkvyiin.

  • Mitä käyttäjätilit ovat?

    Käyttäjätilisi käyttäjänimen ja salasanan avulla voit kirjautua G Suiteen. Käyttäjätiliin kuuluu lisäksi sähköpostiosoite. Voit myös luoda postituslistoina käytettäviä tilejä ja antaa käyttäjille vaihtoehtoisia sähköpostiosoitteita.

  • Voinko muuttaa data-alueita organisaatioyksiköittäin?

    Kyllä. Voit jakaa katetun datan sijainnin organisaatioyksiköittäin. Jakojen määrää tai datan siirtokertojen määrää ei ole rajoitettu. Lisätietoja

Holvi

  • Mitä eDiscovery tarkoittaa?

    Elektroninen etsintä eli eDiscovery on sähköisessä muodossa olevan tiedon etsimistä ja noutamista. Se on hyödyllistä lakiasioita varten ja estää tietojen katoamisen työntekijöiden vaihtaessa työpaikkaa.

  • Mitä tapahtuu poistetuilla tileillä oleville tiedoille?

    Jos poistat käyttäjän, kaikki kyseisen käyttäjän tiliin liittyvät tiedot poistetaan Googlesta. Googlen suosittelema käytäntö on, että käyttäjätilit jäädytetään poistamisen sijaan.

  • Miten ostan G Suiten ja Holvin?

    Holvi sisältyy G Suiten Business- ja Enterprise-versioihin. Kun aloitat G Suiten maksuttoman kokeilun, voit valita ja ostaa sopivan version hallintakonsolistasi. Voit myös ostaa Holvin ottamalla yhteyttä myyntiin.

Mobiilihallinta

  • Peritäänkö Mobiilihallinnasta lisämaksu?

    Ei. Mobiilihallinta sisältyy G Suiteen, koska turvallisuus on tärkeää ja haluamme varmistaa, että käytössäsi on tarvitsemasi suojaus.

  • Toimiiko Mobiilihallinta Android- ja iOS-laitteissa?

    Kyllä, molemmissa. Järjestelmänvalvojat voivat pakottaa käytäntöjä sekä Android- että iOS-laitteissa, joten työntekijäsi voivat valita laitteen, jolla haluavat työskennellä.

  • Miten aloitan Mobiilihallinnan käytön?

    Aloita G Suiten ilmainen kokeilu. Jos käytät jo G Suitea, tutustu Mobiilihallinnan käyttöönottoon hallintakonsolista.

Hinnoittelu

  • Miten G Suiten eri versiot eroavat toisistaan?

    G Suitesta on kolme versiota: Basic, Business ja Enterprise. Basicissa on 30 Gt tallennustilaa käyttäjää kohti, Business tarjoaa rajattoman tallennustilan ja arkistoinnin, ja Enterpriseen kuuluu lisähallintaominaisuuksia ja muokkausmahdollisuuksia. Saat lisätietoja vertailemalla G Suiten versioita.

  • Onko G Suitessa ilmainen kokeilujakso?

    Kyllä, tarjoamme uusille asiakkaille 14 päivän G Suite ‑kokeilujakson. Aloita maksuton kokeilu muutamassa minuutissa ja luo tilit jopa 10:lle tiimisi jäsenelle. Tarvitsemme laskutustietojasi tilin määrittämiseen, mutta laskuttaminen alkaa vasta maksuttoman kokeilujakson jälkeen. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa. Jotta hyödyt mahdollisimman paljon kokeilujaksosta, suosittelemme, että testaat ainakin kolmea tärkeää toimintoa. Näitä voivat olla esimerkiksi yhteiskäyttö Docsissa, videokokouksen käynnistäminen Hangoutsissa ja Gmail-viestien tarkistaminen mobiililaitteella.

  • Miten ostan G Suiten?

    Voit rekisteröityä G Suiten käyttäjäksi verkossa tai aloittaa käytön ottamalla yhteyttä myyntitiimiimme. Kun rekisteröidyt verkossa, saat automaattisesti 14 päivän ilmaisen kokeilujakson. Tarvitsemme laskutustietojasi tilin määrittämiseen, mutta laskuttaminen alkaa vasta maksuttoman kokeilujakson jälkeen. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa. Huomaa, että kokeilu on rajattu 10 käyttäjään. Jos lisäät enemmän kuin 10 käyttäjää kokeilujakson aikana, kokeilu päättyy ja palvelusta aletaan periä maksuja.

  • Miten voin peruuttaa kokeilun, jos päätän olla ostamatta G Suitea?

    Voit perua tilauksen milloin tahansa hallintakonsolin Laskutus-osion kautta. Jos perut tilauksen 14 päivän kokeilujakson aikana, sinua ei veloiteta. Jos haluat lisätietoja, tutustu tähän ohjekeskuksen artikkeliin.

  • Kuinka paljon G Suiten määrittäminen ja siihen siirtyminen maksavat?

    Asennusoppaan avulla voit määrittää G Suiten ja siirtää tietosi ilman lisäkustannuksia. Tukitiimimme on tarvittaessa käytettävissä. Jos haluat jonkun tekemään asennuksen ja siirron yrityksellesi, ota yhteyttä Googlen yhteistyökumppaniin, joka kertoo sinulle enemmän näistä palveluista ja niihin liittyvistä kustannuksista.

  • Mitkä maksutavat Google hyväksyy?

    Voit maksaa G Suiten tilauksen kansainvälisellä luottokortilla. Google hyväksyy seuraavilla korteilla suoritetut maksut: Visa, Mastercard ja American Express. Joillakin alueilla on mahdollista suorittaa maksu pankkitililtä (suoraveloitus).

  • Voinko maksaa kuukausimaksujen sijaan kokonaisen vuoden G Suiten käyttöä etukäteen?

    Vuositilauksia tarjotaan joissakin maissa. Hinnoittelusivultamme näet, tarjotaanko vuositilausta omassa maassasi.

  • Miten käyttäjä määritetään hinnoittelun osalta?

    Käyttäjä on yksi ainutkertainen sähköpostiosoite (nimi@omayritys). Luomalla sähköpostialiaksia käyttäjä voi hyödyntää useita sähköpostiosoitteita. Ryhmien sähköpostialiaksia (kuten tuki@omayritys) ei lasketa käyttäjiksi. Voit lisätä jopa 30 sähköpostialiasta jokaiselle käyttäjälle.

  • Haluan luoda sähköpostialiaksia ryhmille. Lasketaanko tällainen alias maksulliseksi käyttäjäksi? Montako aliasta kullakin käyttäjällä voi olla?

    Ei. Luomalla sähköpostialiaksia kukin käyttäjä voi hyödyntää useita sähköpostiosoitteita. Voit lisätä jopa 30 sähköpostialiasta käyttäjää kohti.

  • Kuuluuko G Suiteen verkkotunnus?

    Ei, verkkotunnuksen hinta ei sisälly G Suiteen. Rekisteröitymisen yhteydessä määrität verkkotunnuksen, jonka haluat yrityssähköpostillesi. Jos et vielä omista verkkotunnusta, voit ostaa sen Googlelta lisämaksua vastaan.

  • Hyväksyykö Google useita valuuttoja?

    Kyllä. Laskutuksen määrittäessäsi valitset toimintamaasi ja valuutan, jolla haluat maksaa. Valitsemastasi maasta riippuu, mitä maksuvaihtoehtoja voit käyttää. Valitse maa ja valuutta huolellisesti, koska et voi muuttaa näitä valintoja myöhemmin.

Turvallisuus

  • Miten Google turvaa tietoni ja estää niiden luvattoman käytön?

    G Suite on alusta lähtien suunniteltu pienentämään erityisesti pilvijärjestelmiin kohdistuvia uhkia. Yritykset, koulut ja julkiset organisaatiot ympäri maailman hyötyvät Googlen asettamista suorituskyky- ja luotettavuusvaatimuksista.
    Asiakkaamme saavat ainutlaatuisia tietoturvaetuja infrastruktuurimme tekniikoiden, laajuuden ja ketteryyden ansiosta. Googlen laaja palvelinkeskusverkosto koostuu räätälöidyistä palvelimista, joiden tietoturva ja tehokkuus varmistetaan käyttämällä omaa käyttöjärjestelmäämme. Laitteiden hallinnointi hoidetaan itse, joten mahdollisiin uhkiin voidaan reagoida nopeasti.
    Googlen ammattilaiset tekevät kaikkensa tietojesi turvaamiseksi. Heidän joukossaan on eräitä maailman johtavia tietoturva-asiantuntijoita. Muiden Googlen tiimien tavoin tietoturva- ja tietosuojatiimi kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita ja parantaa tulevaisuuden tietoturvaa niin Googlen miljardille käyttäjälle kuin yrityksillekin.
    Googlen käyttäjätietojen suoja on todistetusti erinomainen. Google suojaa tietoja niin ulkopuolisilta tunkeutumisilta kuin sisäisiltä uhiltakin. Lisäksi Google rajoittaa ja valvoo tarkasti käyttäjätietojen sisäistä käyttöä. Vain pienellä joukolla työntekijöitä on tietojen käyttöoikeudet. Heitä koskevat tiukat todennusmenetelmät, ja heidän toiminnastaan kerätään yksityiskohtaisia lokitietoja, jotka analysoidaan mahdollisten väärinkäytösten havaitsemiseksi.
    Asiantuntijoiden, edistyneiden tekniikoiden ja infrastruktuurin ketteryyden ainutlaatuisen yhdistelmän ansiosta tietosi ovat turvassa Googlen palvelimilla. Saat lisätietoja G Suiten tietoturvaraportista.

  • Täyttävätkö G Suiten tuotteet varmasti kaikki säännöt ja määräykset, joita minulla on velvollisuus noudattaa?

    Google on noudattanut G Suiten suunnittelussa erittäin tiukkoja tietosuoja- ja tietoturvastandardeja, jotka perustuvat alan parhaisiin käytäntöihin. Tämän ansiosta asiakkaat voivat noudattaa sovellettavia lakeja, sääntöjä ja määräyksiä. Google tarjoaa myös vahvoja sopimusperusteisia sitoumuksia, jotka koskevat tietojen omistajuutta ja käyttöä, tietoturvaa, avoimuutta ja vastuullisuutta.
    Google käy säännöllisesti läpi useita riippumattomia kolmannen osapuolen tarkastuksia. Nämä riippumattomat tarkastajat tarkastavat palvelinkeskusten, infrastruktuurin ja toimintojen valvonnan. Tarkastuksiin ja standardeihin sisältyvät:
    SOC1™, (SSAE-16/ISAE-3402), SOC2™, SOC3™, ISO27001, ISO 27018:2014 and FedRAMP.
    Learn more about our certifications at Security and Trust.
    Useat G Suite ‑palvelut ovat HIPAA (U.S. Health Insurance Portability and Accountability Act) ‑lain mukaisia.
    G Suite for Education on oppilaitosten kannalta tärkeiden lakien ja asetusten mukainen.

  • Onko G Suite HIPAA-lain mukainen?

    G Suite auttaa asiakkaita noudattamaan Yhdysvaltojen Health Insurance Portability and Accountability Act ‑lakia (HIPAA), joka säätelee suojattujen terveystietojen (protected health information, PHI) suojaamiseen, käyttöön ja paljastamiseen liittyviä asioita. Asiakkaiden, joita HIPAA koskee ja jotka haluavat käyttää G Suitea suojattujen terveystietojen käyttöön tai tallentamiseen, voivat allekirjoittaa Googlen kanssa liikekumppanisopimuksen. Tutustu lisätietoihin HIPAA:n noudattamisesta G Suitessa.

  • Miten Google reagoi viranomaisten tietopyyntöihin?

    Kun Google vastaa viranomaisten pyyntöihin, sen tärkein periaate on huolehtia Googlen palveluihin tallentamiesi tietojen tietosuojasta ja turvallisuudesta. Pyynnön saatuaan Googlen tiimi selvittää, onko se lakivaatimusten ja Googlen käytäntöjen mukainen. Tietojen luovuttaminen edellyttää, että pyyntö Googlelle tehdään kirjallisesti, siinä on asianomaisen valtuutetun viranomaisen allekirjoitus ja se perustuu sovellettavaan lakiin. Jos pyyntö on liian laaja, tiimi pyrkii rajaamaan sitä. Saat lisätietoja Googlen Avoimuusraportista.

  • Salaako Google tietoni?

    Asiakkaiden G Suite ‑palveluihin lataamat tai niissä luomat keskeiset tiedot salataan, kun ne eivät ole aktiivisessa tilassa, kuten tässä ohjekeskuksen artikkelissa kuvataan.
    Salaus tapahtuu, kun tiedot kirjoitetaan levylle, eikä asiakkaan tarvitse tehdä mitään. Google salaa tiedot erillisillä salausavaimilla, vaikka tiedot kuuluisivatkin samalle asiakkaalle. Tiedot salataan 128-bittisellä tai vahvemmalla AES-salauksella (Advanced Encryption Standard).
    Google salaa keskeiset G Suite ‑tiedot myös silloin, kun niitä siirretään internetin välityksellä asiakkaan ja Googlen välillä tai Googlen palvelinkeskuksesta toiseen. Googlen ja asiakkaiden välillä liikkuvat tiedot salataan käyttämällä HTTPS-yhteyttä ja forward secrecy ‑salausta.

  • Tarvitsenko kolmannen osapuolen työkaluja Googlen palveluissa olevien tietojeni suojaamiseen?

    G Suiten sisältämät tietoturvaominaisuudet kattavat useimpien asiakkaiden tarpeet. G Suiten Business- ja Enterprise ‑versioissa on tietoturvan lisäominaisuuksia, kuten kehittyneet Google Driven tarkastukset ja skaalautuva suojausavainten hallinta. Kaikissa tilauksissa G Suite ‑järjestelmänvalvojat hallitsevat järjestelmän määritystä ja sovelluksia hallintakonsolin yhdestä hallintapaneelista – organisaation koosta riippumatta.
    Järjestelmänvalvojat voivat välittömästi ottaa käyttöön kehittyneitä työkaluja, esimerkiksi 2-vaiheisen vahvistuksen ja kertakirjauksen kaltaisia todennusominaisuuksia ja sähköpostin tietoturvakäytäntöjä, kuten TLS-salausprotokollan, tietoresurssien hallinnan (IRM) ja tietojen menetyksen eston (DLP), jotka voi määrittää muutamalla klikkauksella.
    Olemme luoneet yhteistyökumppaneiden kauppapaikan ominaisuuksien laajentamista varten niille asiakkaille, joiden turvallisuustarpeet ylittävät G Suiten sisältämät ominaisuudet.

  • Organisaatiotani koskevat EU:n tietosuojavaatimukset. Voinko käyttää G Suitea?

    Kyllä. Googlella on laaja asiakaskunta Euroopassa. Sen asiakkailleen tarjoamat valmiudet ja sopimusperusteiset sitoumukset on suunniteltu erityisesti niin, että asiakkaat voivat noudattaa 29 artiklan mukaisen työryhmän antamia EU:n tietosuojavaatimuksia ja ohjeita. G Suiteen sovelletaan EU:n mallisopimuslausekkeita ja Muutos datan käsittelyyn ‑ehtoja. G Suite soveltuu arviointien mukaan myös sellaisten tietojen käsittelyyn, jotka on luokiteltu Ison-Britannian hallituksen pilvipalvelujen tietoturvaperiaatteiden mukaisesti virallisiksi (”OFFICIAL”). (Tämä koskee myös virallisia ja arkaluonteisia ”OFFICIAL-SENSITIVE”-tietoja.)

Alkutoimet

  • Voinko siirtää vanhat sähköpostini, kalenteritapahtumani ja yhteystietoni G Suiteen?

    Kyllä. Voit siirtää olemassa olevat sähköpostisi, kalenteritapahtumasi ja yhteystietosi G Suiteen. Voit siirtää sekä oman datasi että tiimisi jäsenten datan tai voit antaa tiimisi jäsenten siirtää itse oman datansa. G Suiten työkalujen avulla voit siirtää dataa Microsoft® Exchange-, Outlook®-, Office 365™- ja IBM® Notes® ‑järjestelmistä sekä muista sähköpostijärjestelmistä. Lisätietoja työkaluista, joilla dataa voi siirtää G Suiteen, on sivulla Migrate your organization’s data to G Suite.

  • Voinko käyttää sähköpostia siirron aikana?

    Kyllä. Voit lähettää ja vastaanottaa sähköposteja entiseen tapaan. Jotta voit käyttää Gmailia G Suiten kanssa, sinun on määritettävä verkkotunnuksesi (MX-tietueet) ohjaamaan sähköpostisi Googlen sähköpostipalvelimille. Tämä vastaa samaa kuin ilmoittaisit uuden osoitteen postitoimistoon, jotta postisi toimitetaan uuteen paikkaan. Kun MX-tietueiden muutos on tullut voimaan (noin 72 tunnin kuluessa), voit lähettää ja vastaanottaa sähköpostia G Suite ‑tilisi kautta. Siihen asti voit lähettää ja vastaanottaa sähköpostia vanhan sähköpostijärjestelmäsi kautta.

  • Vaikuttaako tämä siirto nykyiseen verkkosivustooni? Voiko Google isännöidä verkkosivustoani?

    Ei, tämä siirto ei vaikuta nykyiseen verkkosivustoosi. G Suiten asennus ei edellytä mitään muutoksia nykyiseen verkkopalvelun tarjoajaasi. G Suite ei ole verkkopalvelujen tarjoaja, mutta saat lisätietoja Googlen verkkopalvelujen tarjonnasta Google Cloud Platformin kautta.

  • Voinko käyttää omaa verkkotunnustani G Suiten kanssa? Mitä teen, jos minulla ei vielä ole verkkotunnusta?

    G Suiten käyttö edellyttää verkkotunnusta. Verkkotunnuksen nimi on se osa, joka tulee verkkosivuston URL-osoitteessa www-osan jälkeen. Jos sinulla on jo verkkotunnus, anna se G Suite ‑rekisteröitymisen yhteydessä. (Sinun on vahvistettava, että omistat kyseisen verkkotunnuksen.) Jos sinulla ei ole verkkotunnusta tai haluat hankkia uuden G Suite ‑käyttöä varten, voit ostaa haluamasi verkkotunnuksen (jos se on saatavana) Googlelta.

  • Voiko joku määrittää G Suiten yritykselleni?

    Voit tehdä yhteistyötä G Suite ‑yhteistyökumppanin kanssa. Yhteistyökumppanit ovat kokeneita IT-palveluyhtiöitä, jotka auttavat sinua G Suiten arvioinnissa, muokkaamisessa ja käyttöönotossa sekä palvelun käyttöön siirtymisessä. Ne tarjoavat myös koulutusta, tiedonhallintaa ja jatkuvaa tukea. Jos sinulla on kysyttävää G Suiten käyttöönotosta, voit ottaa myös yhteyttä G Suiten tukeen. Tukitiimi palvelee kellon ympäri joka päivä.
    Määrityssivulta löydät tietoja asennuksesta, viestimalleista sekä resursseja käyttöönottoon ja muutosjohtamiseen.

Järjestelmänhallinta

  • Voinko hallinnoida mobiililaitteita G Suitella?

    Kyllä. Voit hallinnoida organisaatiosi mobiililaitteita ilman omaa laitehallintapalvelinta Google-hallintakonsolin avulla. Mobiililaitteiden hallinnalla (MDM) voit pakottaa käytäntöjä organisaatiosi mobiililaitteisiin ja esimerkiksi etäpyyhkiä käyttäjien mobiililaitteita.

  • Voinko hallinnoida useita verkkotunnuksia G Suitella?

    Jos organisaatiosi hankkii uuden verkkotunnuksen nimen tai toimii useissa verkkotunnuksissa, voit lisätä kaikki verkkotunnuksesi ilman lisäkustannuksia. Käyttäjillä voi olla identiteetti yhdessä tai useammassa verkkotunnuksessa, ja he voivat samalla käyttää jaettuja palveluja osana yhtä organisaatiota. Hallinnoit verkkotunnuksia saman hallintakonsolin kautta. Lisää verkkotunnus joko erillisenä verkkotunnuksena tai verkkotunnuksen aliaksena käyttötarkoituksen mukaan.

  • Voinko antaa järjestelmänvalvojan oikeudet muille käyttäjille?

    Kyllä. Organisaation koosta riippumatta suosittelemme, että jaat käyttäjien ja palvelujen hallinnointivastuun valikoidulle luotettujen käyttäjien joukolle. Voit myöntää käyttäjälle järjestelmänvalvojan oikeudet antamalla hänelle jonkin käytettävissä olevista järjestelmänvalvojan rooleista. Roolin myötä käyttäjällä on oikeus hallintakonsolin käyttöön. Voit tehdä käyttäjästä pääkäyttäjän, joka voi käyttää kaikkia hallintakonsolin toimintoja. Voit myös antaa roolin, joka rajoittaa tehtäviä, joita järjestelmänvalvoja voi tehdä. Voit esimerkiksi sallia ainoastaan ryhmien luomisen, palvelun asetusten hallinnoimisen ja käyttäjän salasanan nollaamisen.

  • Voinko hallita käyttäjien oikeutta käyttää tiettyjä ominaisuuksia tai palveluja?

    Aluksi suurin osa palveluista on kytketty käyttöön kaikille käyttäjille. Hallintakonsolissa voit kytkeä pois palvelut, joita et halua ihmisten käyttävän tai muokata palvelujen toimintaa. Voit ottaa samat asetukset käyttöön kaikille tai käyttää omia käytäntöjä eri käyttäjille. Voit esimerkiksi ottaa Hangoutsin käyttöön vain tukitiimille tai antaa vain markkinointiosaston jakaa julkisia Google Sites ‑sivustoja.